Pod koniec grudnia 2020 roku zakończyła się konserwacja drugiego neobarokowego ołtarza bocznego pw. Matki Boskiej Bolesnej znajdującego się w kościele parafialnym pw. św. Bartłomieja Apostoła w Łanach. Trzy lata wcześniej (w 2017 r.) poddano pracom konserwatorskim ołtarz boczny pw. Chrystusa Króla. W obu przypadkach badania stratygraficzne ujawniły pierwotną polichromię rzeźb i elementów architektonicznych oraz dekoracyjnych ołtarzy. Po oczyszczeniu powierzchni z zabrudzeń i wtórnych warstw malarskich oraz przeprowadzeniu zabiegów dezynfekcji i dezynsekcji wzmocniono osłabioną miejscami strukturę drewna oraz oryginalnej polichromii. Dyplomowany konserwator dzieł sztuki uzupełnił ubytki drewna, zaprawy oraz partię złoceń i srebrzeń zgodnie z techniką oryginału. Wyretuszował także ubytki polichromii i zabezpieczył ją werniksem końcowym. Dzięki przekazom archiwalnym zidentyfikowano odnalezione dwie tablice inskrypcyjne jako pierwotne elementy ołtarza. Zamontowanie wspomnianych tablic oraz uzupełnienie odsłoniętej oryginalnej kolorystyki przywróciło pierwotną estetykę ołtarza bocznego, który powstał w 1 ćw. XX w. w pracowni rzeźbiarskiej Georga Schreinera w Ratyzbonie. Ten urodzony w 1871 r. rzeźbiarz jest autorem wielu ołtarzy i rzeźb na terenie m.in. Bawarii (kościół NMP (Liebfrauenmünster) w Wolframs-Eschenbach), Austrii (kościół św. Szczepana w Braunau am Inn), Górnego Śląska (kościół św. Barbary w Bytomiu, kościół św. Anny w Bytomiu), Śląska Opawskiego (kościół pw. św. Mikołaja w Ludgeřovicach) i Śląska Opolskiego (kościół św. św. Apostołów Piotra i Pawła w Opolu, kościół MB Wspomożenia Wiernych w Kluczborku). Swoje snycerskie dzieła Georg Schreiner tworzył także w warsztacie monachijskim, wzorując się nadal na stylistyce poprzednich epok, takich jak gotyk, renesans czy barok.
oprac. Katarzyna Długosz-Niedbalec
Fotografie z archiwum WUOZ-u w Opolu przed konserwacją i po konserwacji: 1-2 ołtarza bocznego pw. Chrystusa Króla, 3-4 ołtarza bocznego pw. Matki Boskiej Bolesnej Pieta.
![]() |