Polichromie
 



więcej

Budownictwo drewniane



więcej

Dziedzictwo wsi



więcej

Zabytki techniki



więcej

Inne
 



więcej
 

Kolejowy. Zdecydowany przewrót w sposobach transportu zapoczątkowała budowa kolei żelaznej na Śląsku. W maju 1842 r. uruchomiono pierwszy odcinek Wrocław-Oława, przedłużany następnie do Brzegu i Opola oraz dalej poprzez Koźle na Górny Śląsk.

Dworzec kolejowy w Głubczycach: budynek dworca w Głubczycach będący elementem otwartej w 1855 r. linii kolejowej Głubczyce-Racibórz został zbudowany w 2 poł. XIX w. Nadano mu interesującą formę lokomotywy parowej gdzie wieża przypomina komin a łuki wejściowe koła lokomotywy.

image007Wodny Kanał Gliwicki: Przestarzały Kanał Kłodnicki uniemożliwiał żeglugę o tonażu powyżej 400 t. W 1934 r. przystąpiono do budowy Kanału Gliwickiego nazwanego wówczas Adolf Hitler-Kanal. Posiadał on długość 41,2 km i głębokość 3,5 m. i przystosowany był do przepływu barek o nośności 750 t. Kanał Gliwicki uważano za początkowy odcinek niezrealizowanego Kanału Odra-Dunaj. Jego budowa była największą inwestycją tego okresu w rejonie kozielskim. Kanał Gliwicki to imponujące dzieło techniki z 6 śluzami komorowymi o monumentalnej, kamiennej architekturze sterowni i opraw komór ukształtowanej w stylu modernistycznym. Na opolskim odcinku zachwyt i podziw budzić może śluza w Nowej Wsi, doskonale wpisana w krajobraz przyrodniczy zarówno swą formą jak i jakością użytego materiału. Budowa kanału gliwickiego łączącego Koźle z górnośląskim okręgiem przemysłowym zaktywizowała okolicę i pociągnęła za sobą rozbudowę Kłodnicy i Koźla.

image008Koźle Port  Budowę największego portu śródlądowego na Odrze rozpoczęto w 1888 roku. Powstał wówczas pierwszy basen o długości 500 m.. Używany był do przeładunku rudy żelaza i węgla. Po pięciu latach rozpoczęła się budowa drugiego basenu o długości 600 m. Przeładowywano w nim cynk, żelazo, drewno, zboże, a nawet cukier. Ostatni, najdłuższy powstał w latach 1905-1908. Służył on do przeładunku rudy i zboża. W pobliżu portu dzielnic mieszkaniową z hotelami, restauracjami i pocztą. Budowa dużego portu zrewolucjonizowała ruch statków na Odrze i przyczyniła się do spadku znaczenia Kanału Kłodnickiego.

Drogowy

image009Most w Ozimku: Ten najstarszy w Europie żeliwny most wiszący został zbudowany przez pracowników huty wg proj. Schotteliusa w latach 1825-27, wzmocniony w 1854 r. Ma 30 m długości, 6 m szerokości i dekorację neogotycką (pylony). Ustrój nośny stanowi konstrukcja wisząca stalowo-żeliwna. Na owe czasy był  nowatorską konstrukcją i technicznym majstersztykiem.

image010Most w Krasiejowie: Most drogowy na rzece Mała Panew zbudowany w 1913 roku z betonu zbrojonego w okładziną kamienną. Jest konstrukcją łukową, dwuprzęsłową o parabolicznej linii łuków nadającej mu niezwykłej lekkości. Konstrukcja mostu wsparta jest na dwóch przyczółkach masywnych, betonowych ze skrzydełkami kamiennymi. Filar rzeczny umiejscowiony jest w korycie rzeki, na wysepce. Most doskonale wpisuje się w krajobraz przyrodniczy miejscowości będąc jej atrakcją turystyczną.

image011Most w Komornikach: Most zbudowany w 1902 roku nad rzeką Osobłogą i jej polderem zalewowym, łączy dwie miejscowości: Komorniki i Łowkowice. Zbudowano go w konstrukcji łukowej trójprzęsłowej. Było to typowe rozwiązanie dla masowo wznoszonych w pocz. XX wieku mostów śląskich. Nawiązując do obowiązujących wówczas tendencji i stylów architektonicznych wykonano go w duchu historyzmu, lekką, betonową konstrukcję ukryto pod kamienna okładziną, która przydawała mu monumentalności i solidności.

 

bip

 

PUBLIKACJE
O ZABYTKACH OPOLSZCZYZNY

oik2012okladka

W Opolskim Informatorze Konserwatorskim z 2012 r. można Więcej >>

 

ZABYTEK CHRONIONY
PRAWEM